Sunday, May 10, 2009

Jenis, Fungsi Dan Kepentigan Blog (Part 1)

Melalui blogger.com, selain ia memberikan perkhidmatan membina blog secara percuma, ia juga mudah untuk dikendalikan. Terdapat banyak yang boleh anda lakukan dengan blog di blogger.com.

Sifat inilah yang menjadikan blog mempunyai fungsi dan kepentingan tersendiri bergantung kepada tujuan seseorang menghasilkan blog tersebut. Berikut merupakan beberapa fungsi dan kepentingan blog dihasilkan.

Antaranya fungsi dan kepentingan blog:

1. Personal blog
Blog jenis ini merupakan blog yang digunakan sebagai tempat untuk meletakkan maklumat peribadi dan yang berkaitan dengannya. Biasanya ia dihasilkan sebagai satu diari untuk dikongsi bersama rakan-rakan dan mereka yang ingin mengenali diri seseorang itu.

Memandangkan ia dianggap sebagai satu diari, maklumat dan tajuk yang diletakkan dan dibingcangkan di dalam blog tersebut berkisar dengan aktiviti harian, hobi, gambar bersama rakan-rakan dan yang berkaitan dengan maklumat peribadi.

Terdapat juga dikalangan blogger yang menyatakan tentang perasaan dan cinta mereka terhadap seseorang. Blog ini jadikan tempat meluahkan isi hati masing-masing sama ada rasa suka atau pun kecewa.

Selain itu, personal blog juga digunakan sebagai tempat untuk memberikan pendapat dan pandangan masing-masing berkaitan dengan sesuatu tajuk. Ada juga dikalangan mereka ini yang menulis rasa tidak puas hati mereka dan mengkritik terhadap sesuatu perkara. Biasanya pendapat dan pandangan yang diberikan dalam blog tersebut berkaitan dengan politik, ekonomi, dasar kerajaan, pendidikan, masalah social, hiburan dan sebagainya.

...bersambung di part2

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Mulakan penulisan maklumat anda

Setelah sekian lama aku terbantut untuk poskan bahan di sini, hari ini tergerak hati untuk sambung semula. Ok jom kita mulakan.... Untuk me...