Sunday, October 23, 2011

Mulakan penulisan maklumat anda

Setelah sekian lama aku terbantut untuk poskan bahan di sini, hari ini tergerak hati untuk sambung semula. Ok jom kita mulakan....

Untuk memulakan penulisan maklumat itu, klik pada butang “start posting” seperti yang terdapat di dalam “gambarajah 6” di tajuk langkah demi langkah (part 3) yang sebelum ini.

Seterusnya tetingkap “Posting” seperti yang anda dapat lihat dalam “gambarajah 7” akan terpapar. Dalam ruangan “create”, satu ruangan untuk menulis maklumat disediakan.

Gambarajah 7

Dalam tetingkap tersebut, terdapat 3 menu utama yang mempunyai fungsi-fungsi tertentu dalam membentuk blog anda yang perlu anda ketahui. Antara 3 menu utama tersebut ialah :

Posting : Create , Edit Posts , Moderate Comments

Settings : Basic, Publishing, Formatting, Comments, Archiving, Side Feed, Email, Permissions

Template : Page Elements , Fonts and Colors , Edit HTML , Pick New Template

Namun demikian 3 menu utama itu akan dibincang dalam bahagian yang seterusnya. Langkah seterusnya ialah menulis maklumat yang perlu untuk blog anda di ruangan “create”.

Perhatikan di sudut ruangan “create” terdapat 2 menu iaitu “Edit HTML” dan “Compose” seperti dalam “gambarajah 8”. Edit HTML adalah ruangan untuk anda edit maklumat menggunakan bahasa HTML. Compose pula adalah ruangan untuk menulis maklumat blog.

Gambarajah 8 : Ruangan menulis maklumat – compose

Sebelum anda mula menulis, pastikan anda memilih menu “compose” dan jangan lupa meletakkan tajuk di ruangan “title” seperti yang anda dapat lihat dalam “gambarajah 8” di atas.

Sebenarnya ruangan “compose” ini kelihatan lebih kurang sama dengan Microsoft word yang biasa anda gunakan. Cuma ruangan “compose” ini mempunyai menu toolbar yang sedikit dan lebih senang digunakan.

Setelah selesai menulis maklumat yang anda kehendaki, tekan “publish” yang terdapat di bawah ruangan tersebut. Publish boleh disamakan sebagai save / simpan / terbitkan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Mulakan penulisan maklumat anda

Setelah sekian lama aku terbantut untuk poskan bahan di sini, hari ini tergerak hati untuk sambung semula. Ok jom kita mulakan.... Untuk me...